måndag 30 mars 2009

Hej igen!

Forlat far det langa blogguppehallet men vi har varit i paradiaset nagra dagar. Perhentian Islands kallas paradiset, tva oar utanfor Malaysias ostkust, granno till robinsonon Tengah och Tenggol. Vi tog en buss fran Kuala Lumpur en tidigt torsdagmorgon mot Terranganu dar vi at McD mat och sen hittade ett mysigt hostel med en rooftop med utsikt over stan. Fran terranganu tog vi lokalbussen mot Kuala Besut dar vi sedan blev kastade pa en bat mot Perhantian Islands.

Avslangda pa Long Beach, 30+ och sol sa vi dumpade Joghan med vaskorna for att leta upp boende. Vandrar runt pa stranden och det visar sig att allt ar fullt forutom ett slitet trasigt rum. Vi tar chansen och gar en bit upp mot djungeln for att kolla hostelen dar. Mitt i djungeln springer vi in i Kristoffer Ahlm ( En gammal klasskompis for er som inte vet). Varlden ar lite for liten nar man borjar springa in i Umeabor pa en liten o i Malaysia! Vi sov varan forsta natt pa "Symphony Village hostel" dar vi hade "private bathroom" som inte var lika frasch som den later och dorren gick inte att stanga. Ytterdorren ...gick inte heller att stanga...sa vi stallde en plaststol for dorren och somnade.

Vaknade tidigt dagen efter for att sa snabbt som mojligt kunna hitta ett nytt sovstalle. Panorama blev det nya hostelet, rena lyxen jamfort med det forra och dessutom 20 kr billigare. Spenderade dagen i solen (ah vad vi har saknat strandlivet) dar Johan&Sofia fick lite for mycket sol pa sig men hey vi ar svenskar, det ar sa vi solar). Pa kvallen hangde jag&Sofia med 8 Malaysiska lakare som lovade att baka en tarta till mig pa min fodelsedag (we like!). En av lakarna var aven en kopia an Kanye West, jag tror att det var hans borttappade bror bara som flytt till Malaysia.

Sondagen spenderade vi pa en strand pa andra sidan on , 5 minuters gang genom djungeln. Grymt fin strand med lite smarestauranger, palmer, korallblattvatten och stralande sol. Jag lag i feber och sov i sanden tills Johan sa at mig att jag var tvungen att bada eftersom jag var helt tackt i sand (inkl ansiktet). Jag och Sofia somnade aven pa stranden och lag deckade till 6 pa kvallen, underbart tills man vaknar med dreggel i mungipan och sandoverallt haha. Pa kvallen at vi middag och sag film pa hostelet som arrangerade film varje kvall.

Mandag och aven min fodelsedag akte vi pa en grym snorklingtur med egen guide for 80 kr. Han korde oss forst till Shark point dar vi simmade med reefsharks. Vidare mot nasta snorklingstalle dar Johan blev attackerad av fiskar och dog av skrik/skratt eftersom guiden kastade brodskivor mot han. Sjukt kul och han underholl runt 20 gulingar som flot omkring i flytvast som ocksa var ute och snorklade, inkl 3 andra snorklingbatar. Drygt att do av skratt nar man far in litervis med saltvatten i munnen men det var det vart! Hur somn heltst, efter detta akte vi vidare mot Turtle point dar vi fick se "Nemoskolpaddor" , sjukt grymma djur, ingen stress. grymt god lunch(fried noodles) i en fiskeby och sen lite mer snorkling. Sista stoppet droppade varan personliga guide (som hade en svensk flagga pa baten foresten) oss pa en underbar strand. "This is your beach now" Kritvit sand, korallblatt vatten, inte en manniska, helt underbart bara! Tyvarr rakade Sofias kamera ut for exakt samma sak som min att den bara dog i vattnet trots att den ar vattentat sa vi har inga bilder fran den har dagen. Vid fyra kom vi tillbaka till varan strand, duschade, tog ut pengar och sen at vi 3ratters middag i 4 h medan vi sag film (som var samst!) , kalaset slutade [pa 60 kr.

Vaknade 7 imorse, tog baten mot fastlandet 8.00 och en taxi mot en kota baruh dar vi bytte till buss till den Thailanska gransen.

Kvinnan i passkontrollen kollar pa mitt pass och sager

"Where is your birthdaycake?"

Jag hor

"Where is your busticket?"

och tror att vi kommer fa problem sa jag kollar lesst pa Johan och Sofia.

Sofia"Halla, hon forsoker skamta"

Jag kollar pa henne igen hon ler och sager igen

"Birthdaycake, your birthday!"

Far vara stamplar och vandrar in i Thailand med vara ryggsackar, fixar visum, (som bara racker i 2 veckor?) och blir sen omringade av tre vespor som vill vara vara taxis. Kor oss och vara ryggsackar till busstationen. Var nyss och vaxlade in lite Thaipengar och sitter nu har pa ett internetcafe och 17.30 rullar bussen ivag mot Krabi.

Och tack alla om ni skickade grattissms till min mobil men den funkar inte pa andra sidan jorden sa jag har inte fatt nat.

Och bilder blir ett litet problem nu eftersom vi inte har nagan fungerande kamera.

2 kommentarer:

  1. JAG LÄNGTAR TILL MER PARADIIIIIIIIIS

    SvaraRadera
  2. Åh vad det låter härligt - långt från snödroppande och slask......

    Sova i solen = huvudvärk ?? brukar inte vara någon höjdare

    SvaraRadera